‘Strategie zijn een hoop woorden die vaak niet gelezen worden.’
Geldt dit ook voor jullie organisatie?
Ik geloof erin dat strategie van ons allemaal is en ook voor iedereen op een passende wijze begrijpelijk en toegankelijk is.
Strategie wordt vaak ontwikkeld vanuit een visie en missie of een maatschappelijk vraagstuk. Er worden heidagen georganiseerd en na een paar dagen zijn er plannen gemaakt.
Deze plannen worden als strategie naar de operatie gecommuniceerd door vaak een dik document.
De operatie gaat aan de slag met deze strategie en kiest activiteiten.
Na enkele weken worden er producten en diensten opgeleverd en ter goedkeuring bij de directie neergelegd. De reactie volgt: ‘Dit is niet wat we voor ogen hadden’
Er volgt uitleg wat er wel verwacht wordt en de operatie gaat weer aan de slag. Dit kost tijd, energie en levert vaak frustratie op.
Hoe mooi zou het zijn als strategie wordt weergegeven in een visual (tekening) waarin het voor iedereen gelijk zichtbaar is wat de stip op de horizon is en ook waar zij gaan bijdragen op de route ernaartoe! Fijn als belanghebbenden al mee hebben gedacht wat er op de visual komt te staan. Dit zorgt voor een gezamenlijk strategie die in is beeld is en blijft!
Wil je eens sparren over hoe je dit zou kunnen oppakken en hoe ik je daarin kan helpen?
Plan een kennismakingsgesprek in en dan drinken we (online) een kop koffie samen.
Recente reacties